اعتراف

Posted: December 10, 2011 in Uncategorized

 

انا بعترف انى جبــــــــــان

خفت يجرالى حاجة خفت اموت  بس خوفى كان من احساسى بشعور اهلى وقتها

زمان وانا صغير كانت كل تركيزى على فلسطين وما يحدث هناك  واهلنا اللى بيضربوا فى فلسطين وكان كل تفكيرى انى لما اكبر اسافر اروح اعمل عملية استشهادية هنااك وكبرت ومع لوقت بدأت افهم اكتر واحزن اكتر انى موجود هنا واقف بتفرج مش قادر اعملهم حاجة ولا اساعد فى اى حاجة

ولما جت الثورة المصرية كان نفسى انزل اتظاهر واساهم فى التغيير بس اهلى منعونى عشان انا ولد وحيد ومش عايزين يجرالى حاجة

للاسف مع اصرارهم اضطريت للاستماع لرغبتهم والالتزام بها

ودار النقاش الدائم
ماما:افرض نزلت وجرالك حاجة
انا: عادى انا اطول يجرالى حاجة او اموت شهيد

ماما:ايوة بس انا عايزاك عايش مش عايزك تموت محتجالك

مكنتش حاسس اوى بقيمة كلامها لحد ما شوفت امهات الشهداء وحالهم

 

الشهيد يرتاح لكن يتعب اهله

 

الصح فين انك تكسر بكلامهم عرض الحائط وتصر وتنزل تشارك ولاا تسمع كلامهم

 

مكن هتقول هنزل اشارك طبعا وانا معاك

 

بس  اهلنا

 

هم من اوصلونا الى هذا الحال بسكوتهم عن الظلم بترك الناس التى ماتت بجعل الدم مستباح مجرد عداد بيعد الشهداء

 

اصعب احساس فى الدنيا هو الاحساس بالعجر والفرجة انك شايف البلد ماشية غلط وبتحاول تعدلها ومش قادر,شايف ناس حقها ضاع وبيضيع ومش قادر تجيب حقهم

 

Comments
  1. muislm says:

    عمرو ابنى البرئ
    حاسه كلامك بس لانى كسرت قواعد كتير مش هديك نصايح وهسيب ليك لنفسك انك تقرر بعدين
    وقت تبادل الاتهام انتهى ده وقت الفعل
    تعرف ان حاسه باحساسك اللى جواك ده هيجى يوم وتعمل شئ كبير ايوه كبير
    لو فاكر ان اصعب احساس انك تحصلك شئ ومامتك تقلق
    تخيل انك اب وانك استشهدت وسيبت طفلك..ياترى ايه وقتها احساسك
    اعتقد مش هتقول على حوار اهلك اصعب

    عمرو هيجى وقتك.كلنا وقتنا قرب اوى..لحد الوقت ده
    peace upon u son

    • saedymasry says:

      الاتين صاعبين
      فكرة انى فى ناس هما متعلقين بيك وفراقك هيضايقهم وهيأزيهم هى دى الفكرة

      وادينى نصايح محتاج النصح اوى

Leave a Reply

